Нове розслідування телеканалу Al Jazeera б'є по президенту Порошенко за його корупцію

12 лютого 2018 - 11:19
Нове розслідування телеканалу Al Jazeera б'є по президенту Порошенко за його корупцію

Сайт міжнародного телеканалу Al Jazeera опублікував розслідування про купівлю-продаж медіахолдингу United Media Holdings (UMH) в 2013 році, власником якого тоді був підприємець Борис Ложкін, а покупцем - зараз олігарх-втікач Сергій Курченко

Після оприлюднення розслідування телеканалу, штаб-квартира якого розташована в Катарі, українські антикорупційні активісти кажуть, що є підстави для розслідування антикорупційних органами щодо того, чи не були при купівлі-продажу Курченко використані «брудні гроші», які міг отримати Ложкін. Активісти також зазначають, що якщо влада не візьметься серйозно за боротьбу з корупцією, тоді такі викриття будуть з'являтися і надалі.

Про це йдеться в публікації в «Радіо Свобода».

У розслідуванні телеканалу Al Jazeera йдеться, що Сергій Курченко, який названий «газовим чарівником України» часів екс-президента Віктора Януковича, знайшов близько 500 мільйонів доларів на покупку медіа-холдингу Бориса Ложкіна UMH. Зокрема, в холдинг входив журнал Forbes Ukraine, який вів розслідування проти Курченка.

У публікації наголошується, що продаж була «заплямована брудними грошима і цей осад не змити».

Якщо коротко передати суть угоди, то Курченко, як сказано в розслідуванні, взяв кредит в державному «Укрексімбанку», і що ці гроші були брудними, бо виходить з позики, забезпеченої вкраденими активами.

Сама угода мала місце в 2013 році, і була завершена в кінці жовтня того ж року.

«Для того, щоб заплатити Ложкіну і його партнерам, Курченко отримав позику в розмірі 160 мільйонів доларів США з державного банку. Прокуратура встановила, що це було зроблено за допомогою крадених активів », - йдеться в статті.

Дар'я Каленюк, виконавчий директор Центру протидії корупції, каже, що в купівлі медіа-холдингу фігурують деякі компанії Курченка, які українськими правоохоронними органами визнані такими, що відмивали брудні гроші Януковича і його оточення. Треба зауважити, що купівля-продаж здійснювалася через ряд в тому числі офшорних компаній.

«Все це вимагає розслідування, вимагає кримінального провадження», - зазначила Каленюк в інтерв'ю «Радіо Свобода».

 

Мотиви купівлі-продажу

У статті на сайті Al Jazeera йдеться, що Курченко купував холдинг у Ложкіна, щоб покласти край критичним публікаціям щодо його і його бізнесу в ЗМІ, які були частиною холдингу.

«Було очевидно, що Курченко не подобалося, що стосовно нього журналісти намагаються знайти правду, намагаються знайти документи, підтвердити докази його незаконної діяльності. І найпростіше заткнути журналістів - це просто стати власником медіа, яке визначає редакційну політику », - каже Каленюк в інтерв'ю.

Також в українській пресі раніше писали, що Курченко міг купувати медіа-холдинг «під Януковича» і його майбутні політичні плани.

«Всім було відомо, що Курченко був молодим олігархом, який насправді став гаманцем Януковича, і через нього збирали активи Янукович і його соратники», - зауважує Каленюк в інтерв'ю.

За її словами, продаж також могла свідчити не на користь Ложкіна.

«Як може ця людина, по-перше, взяти брудні гроші, а по-друге, віддати медіа-активи в жертву, знаючи, що прийде той, хто буде закривати роти журналістам і цензурувати їх. Ну, це багато про що говорить не на користь Ложкіна », - вказує Каленюк в інтерв'ю« Радіо Свобода ».

Після зміни власника багато журналістів холдингу пішли, а Forbes з'ясовував стосунки з Курченком про правомірність використання його відомого бренду.

Чи пов'язаний Порошенко?

Стаття телеканалу Al Jazeera називається «Чи пов'язаний президент Порошенко з сумнівною угодою на 500 мільйонів доларів?»

У розслідуванні йдеться, що до 2013 року Порошенку належав журнал і кілька інших ЗМІ, а також трохи менше трьох відсотків акцій UMH. І Порошенко стверджує, що перестав контролювати це медіа до продажу Курченку в червні 2013 року.

Al Jazeera зазначає, що документи компанії вказують на те, що хоча Порошенко, можливо, відмовився від своїх журналів і радіостанцій, він володів своїми акціями до жовтня 2013 року.

Але представник президента сказав, пише Al Jazeera, що Порошенко не володів прямо або побічно будь-якими корпоративними правами в UMH станом на 28 жовтня 2013 року - моменту продажу.

«Відповідно, пан Порошенко не отримував будь-яких коштів від продажу, яка згадується в нашому запиті, і, таким чином, не мав будь-яких податкових зобов'язань», - йдеться в статті з посиланням на президентського прес-секретаря.

За словами спікера, Порошенко продав свої частки у всіх проектах UMH в 2012 році і в травні 2013 року відповідно.

Каленюк в інтерв'ю Радіо Свобода наполягає: «Цей факт повинен бути перевірений в рамках кримінального провадження. Тобто, чи була у власності якась частка на жовтень 2013 року ».

А Ярослав Юрчишин, виконавчий директор Transparency International Україна, каже в інтерв'ю «Радіо Свобода», що як представник поважної організації глобального представництва в Україні, поки що не може давати обґрунтованої оцінки.

«За документами, які є, потрібно їх перевіряти, а по-друге, фактично перевірити припущення про збіг двох подій - виходу (Бориса Ложкіна) з Національної інвестиційної ради та звернення відповідного каналу. Ми зробили ряд запитів і зараз намагаємося зібрати цю конкретну інформацію. Тобто, є підстави для розгляду, але поки важко говорити про підстави для висновків », - говорить Юрчишин.

Президент Порошенко звільнив Ложкіна з Національної інвестиційної ради 8 лютого - як стверджує Al Jazeera, через кілька годин після того, як канал зв'язувався з Адміністрацією президента щодо реакції на цю історію.

«Поки не буде - до тих пір буде продовжуватися»

Що стосується самого розслідування міжнародного телеканалу, то Юрчишин зауважив, що другий раз за досить короткий період часу з одного джерела, з одного каналу, якій «до того не був причетний до системного висвітлення проблематики боротьби з корупцією в Україні, на ньому з'являються такі інклюзивні інтерв'ю , можна зрозуміти, що у Al Jazeera з'явився системний викривач ».

За словами Юрчишина, таким джерелом може бути хтось досить близький до середовища як діючої, так і попередньої влади, який орієнтується і добре уявляє взаємини між представниками ключових політичних гравців.

Але тут є і більш широка проблема, додає Юрчишин.

«Зараз, через таку досить аморфною позиції української влади в боротьбі з корупцією, маємо ситуацію, коли на зовнішній арені з'являється гравець, який користується цей аморфністю і починає бити по українській владі. Наскільки це аргументовано або змістовно - тут потрібно в кожному випадку розбиратися, - каже Юршічін в інтерв'ю «Радіо Свобода».

«Але вже зараз чітко зрозуміло, що гальмування, затягування боротьби з корупцією зараз грає проти української влади. Її б'ють за те, що вона обіцяла зробити, обіцяла як суспільству, так і міжнародним партнерам, - зауважує Юрчишин, - І якщо українська влада не буде боротися з корупцією, такі викриття будуть з'являтися і з'являтися ».